چرا دستگاهای بیسیم اطرافمان از باند ۲/۴ گیگاهرتز استفاده می کنند؟


‎نگاهی به اطراف خود بیاندازید، به سرعت متوجه می شوید که اکثر دستگاهای بیسیم اطراف شما از باند ۲/۴ گیگاهرتز برای ارتباط استفاده می کنند. ‏

‎وسایلی همچون روتر بیسیم وای-فای، هدست بلوتوث و ریموت درب گاراژ جزو این دسته از وسایل قرار می گیرند. ‏

‎حال از میان این همه باند فرکانسی، چرا ۲/۴ اینقدر محبوبیت یافته؟ اگر به دنبال جواب هستید، در آشپزخانه دنبالش بگردید! ‏

‎ولی اگر جوابتان را پیدا نکردید، می توانید آنرا در ادامه مطلب بیابید.


‎در همین لحظه که در حال خواندن این مطلب هستید میلیون ها موج در حال گذشتن از کنار شما هستند، امواجی همچون: موبایل، رادیو، تلویزیون، امواج ماهواره، روتر بیسیم همسایه کناری و یا تلفن بیسیم خانه کوچه پشتی، که همگی حامل اطلاعات کدگذاری شده تحت استاندارد فرستنده و گیرنده، با باند فرکانسی خاصی در حال انتشار هستند.

‎اگر نگاهی به تلفن بیسیم کنارتان بیاندازید، برچسب ۲/۴ گیگاهرتز آن را مشاهده می کنید، برچسبی که بعضی از افراد با دیدن آن می گویند: اوه پسر سرعت این تلفن از سرعت پردازنده کامپیوتر من هم بیشتر است!




‎در واقع چنین نیست و این عدد نمایانگر فرکانس موجی است که پایه تلفن جهت برقراری ارتباط، به گوشی ارسال می کند.

‎هرتز، واحد تعداد انجام کار بر اساس ثانیه است.

‎در امواج، فرکانس به معنی میزان نوسان موج و در کامپیوتر، به معنی نرخ ساعت پردازنده مرکزی و در نمایشگرها، به معنای تعداد تصاویر نمایش داده شده بر اساس ثانیه است.

‎سوال اصلی اینجا است که چرا از میان ۲،۳۹۹،۹۹۹،۹۹ فرکانسی که بالا و پایین تر از این موج قرار دارند، سازندگان فرکانس ۲/۴ گیگاهرتز را برای دستگاه های خود انتخاب می کنند؟

‎تنها دلیل منطقی را می توان قانون و کنترل از سوی سازمان خاص در نظر گرفت.

اگر نگاهی به قوانین کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا بیاندازید، متوجه خواهید شد که این کمیسیون تعدادی از باندهای فرکانسی را تحت عنوان باند ISM معرفی می نماید، باندهایی که برای استفاده در مصارف صنعتی، علمی و درمانی تعیین شده اند.

‎باندهایی همچون ۹۰۰ مگاهرتز، ۲/۴ گیگاهرتز و ۵/۸ گیگاهرتز در این دسته قرار می گیرند. استفاده از این باندها برای همه آزاد و رایگان است و نیازی به کسب مجوز از مرجع خاصی ندارد.

‎ولی اگر سازنده ای بخواهد از باند دیگری به جز باندهای آزاد (ISM) استفاده کند، بایستی با درخواست به سازمان ITU واقع در دفتر سازمان ملل سوئیس و پرداخت هزینه گزاف، حق استفاده از باند مورد نظر را بدست آورد.

‎با وجود باندهای آزاد چنین کاری برای ارتباطات با برد کم و در سطح خانگی غیر معقول به نظر می رسد و به همین دلیل است که سازندگان وسایل با مصارف خانگی به باندهای آزاد روی می آورند.

‎چرا ۲/۴ گیگاهرتز:
‎با وجود باندهای آزاد متعدد چرا استفاده از ۲/۴ به اینگونه فراگیر شده است؟ ‎در موضوعی همچون تلفن های بیسیم ۲ انتخاب فرکانسی برایتان وجود دارد: ۹۰۰ مگاهرتز و ۲/۴ گیگاهرتز ‎تلفنهای ۹۰۰ مگاهرتز برای مکانهای چند طبقه و دارای موانع میتواند انتخاب مناسبی باشد، ولی برای محیط های با مساحت زیاد تلفن های ۲/۴ گیگاهرتز انتخاب مناسب تری هستند. این در حالی است که این تلفن ها از آنتن کوچکتری جهت ارسال امواج استفاده می کنند و همین باعث کوچک تر شدن اندازه تلفن می شود.

‎لازم به ذکر است که با افزایش فرکانس میزان ضریب نفوذ موج افت می کند. به عنوان مثال یک فرستنده رادیویی می تواند کیلومترها مسافت را تحت پوشش قرار دهد و این در حالی است که یک فرستنده موبایل این قابلیت را ندارد. در واقع با افزایش فرکانس، فرستنده و گیرنده می بایست به خط دید یکدیگر نزدیک شوند تا بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

‎امواج بالاتر قابلیت حمل حجم بیشتری از اطلاعات را نسبت به امواج با فرکانس کمتر را دارند و در عین حال نویز پذیری کمتری نسبت امواج پایین دارند و به همین دلایل است که نمیتوان از موج ۵۰۰ کیلوهرتزی رادیو که دارای قدرت نفوذ بالایی است برای تلفن همراه استفاده نمود. ‏





‎روترهای وای-فای در ابتدا از باند ۵/۸ گیگاهرتز استفاده میکردند که استاندارد 802.11a نامیده شد. اما از آن پس انجمن مهندسان برق و الکترونیک تصمیم گرفت تا از باند ۲/۴ گیگاهرتز به سبب وجود تعداد کانالها و مساحت تحت پوشش بیشتر و در مقابل قیمت کمتر تجهیزات، در روترهای بیسیم استفاده شود که آن را استاندارد 802.11b نامید.

‎هم اکنون و پس از گذشت چندین سال از تصویب اولین استاندارد وای-فای، تقریبا تمامی روترهای موجود در بازار از استاندارد 802.11n پشتیبانی می کنند، که بعضی از آنها علاوه بر باند ۲/۴ قابلیت سرویس دهی بر روی باند ۵/۸ را نیز به صورت همزمان دارند.

‎روتر ها می توانند بر روی باندهای ۲/۳ و ۲/۵ هم نیز سرویس دهند، ولی به دلیل مسائل قانونی سازندگان تنها اجازه ساخت روتری را دارند که در بازه فرکانسی ۲۴۰۰ تا ۲۴۸۳/۵ مگاهرتز کار کنند.

‎برای این باند آزاد باید از فرهای آشپزخانه مایکروویو (مایکروفر) تشکر کنیم! ‏





‎مایکروفرها با انتشار ریز موج (به امواجی که طول موج آنها بین ۱ میلیمتر تا ۱ متر باشد، اصطلاحا ریز موج اطلاق می شود) در قدرت بسیار بالا باعث گرم شدن مواد غذایی می شوند. ‎باید توجه کرد که این امواج در فرکانسهای خاص تولید میشوند و تنها بعضی از مواد را تحت تاثیر قرار میدهند.

‎موادی از قبیل چربی و آب، با برخورد این امواج گرم میشوند که اصطلاحا این پدیده را Dielectric Heating می نامند. لازم است بدانید که امواج مایکروفر بر بعضی از مواد همچون شیشه و پلاستیک تاثیری ندارند و تنها از آنها عبور می کنند و این در حالیست که اصلا رابطه خوبی با فلزات ندارند و حسابی با هم درگیر می شوند.

‎داستان از اینجا شروع می شود که مایکروفرها از سال ۱۹۴۷ وارد بازار شده اند و آنها با فرکانسهای ۹۰۰ مگاهرتز، ۲/۴ گیگاهرتز، ۵/۸ گیگاهرتز و ۲۴ گیگاهرتز ساخته می شدند که پس از مدتی سازندگان تصمیم گرفتند از باند ۲۴۵۰ مگاهرتز به دلیل مقرون به صرفه بودن نسبت به بقیه باندها استفاده کنند.

‎کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا(FCC) که چند سال پس از ورود مایکروفرها تصمیم به تصویب قانون برای باندهای آزاد گرفت، راه حلی جز انتخاب باند ۲/۴ گیگاهرتز نداشت، زیرا تا آن زمان تعداد زیادی مایکروفر روانه بازار گشته بود که در این باند کار می کرد.

‎لذا به همین منظور آنها باند ۲۴۵۰ مگاهرتز را به عنوان حد وسط بازه فرکانسی در نظر گرفتند و برای جلوگیری از اختلالات فرکانسی اجتناب ناپذیر، چند مگاهرتز به بالا و پایین فرکانس افزودند تا سرانجام بازه فرکانسی ۲۴۰۰ تا ۲۴۸۳/۵ مگاهرتز به عنوان باند آزاد تصویب شد و این سر آغازی برای روی آوردن سازندگان به باند ۲/۴ گیگاهرتز شد.

‎با این اوصاف شما با خودتان این فکر را می کنید که با وجود این همه دستگاه در باند ۲/۴ آیا تداخل فرکانسی به وجود نخواهد آمد؟

‎جواب مثبت است، ماهیت موج اصولا غیر قابل کنترل می باشد و با برخورد به هر مانع خاص رفتاری متفاوت از خود نشان می دهد به همین سبب دستگاه هایی که در باند ۲/۴ کار می کنند، حتی اگر دارای کاربری های جداگانه باشند برهم تاثیر می گذارند. به همین منظور دستگاه ها به گونه ای طراحی گردیده اند تا جایی که ممکن است اختلالات را به کمترین حد خود برسانند. به عنوان مثال مایکروفرها دارای محافظهایی در اطرافشان هستند تا از خروج موج تولید شده جلوگیری کنند.

‎درب آنها نیز از این قاعده مستثنا نیست، صفحه مشبکی که در پشت شیشه درب قرار دارد این وظیفه را بر عهده دارد، حفره ها به گونه ای تعبیه شده اند تا شما بتوانید غذایتان را ببنید. در عین حال اندازه حفره ها اندکی از اندازه موج تولید شده توسط مایکروفر کمتر است تا مانع از نشت امواج به خارج شود.

‎اگر هم در منزلتان از روتر بیسیم ۲/۴ استفاده می کنید و از از قطع شدن پیاپی آن به سبب وجود اختلال فرکانسی رنج می برید به شما پیشنهاد می کنیم که:
‎- تا می توانید دستگاه های هم فرکانس را از هم دور نگاه دارید ( در اتاق های مجزا )
‎- اگر فکر می کنید با تلفن بیسیم تداخل دارد، کانال روتر را که بین ۱ تا ۱۳ است تغییر دهید تا به کانال مطلوب دست پیدا کنید. ولی به خاطر داشته باشید که اکثر تلفن های بیسیم هر بار که بر روی پایه قرار می گیرند ، کانال را تعویض می کنند.
‎- در نهایت اگر مشکل به قوت خود باقی ماند و مشکلتان با تلفن حل نشد، تلفن جدید که در باند دیگری کار می کند خریداری کنید.

رونمایی از نمایشگر فوق باریک و منعطف AMOLEDسامسونگ


کاروان سامسونگ در صبح دوم نمایشگاه با در دست داشتن صفحه نمایشگر فوق نازک منعطف خود نظر بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب کرد.


این صفحه نمایشگر 4.5 اینچی از نوع AMOLED بسیار زیبا و شفاف به نظر می رسد و می تواند همانند یک ورقه کاغذ به راحتی لوله شود و استوانه سیگاری شکلی با قطر یک سانتیمتر را ایجاد کند.

این محصول از نوع WVGA است و رزولوشن آن 480*840 پیکسل می باشد. سامسونگ می گوید از این نمایشگر منعطف جدید خود در ساخت اسمارت فون ها و تبلت هایی که کلید تولید آنها در سال 2011 زده می شود، استفاده خواهد کرد. 


ویژگی منعطف بودن نمایشگر ها از ضخامت های بسیار بسیار اندک آنها ناشی می شود. ضخامت این نمایشگر نیز تنها 0.3 میلیمتر است و اگر از لبه به آن با دقت نگاه شود، می توان تنها یک خط به چشم دید. در ساخت قالب این نمایشگر از یک زیر لایه پلاستیکی ویژه استفاده شده و لایه AMOLED بر روی یک فویل استیل نصب شده است.


به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور بتوانیم گوشی موبایل خود را لوله کنیم و آن را همانند یک خودکار سر جیب و یا شاید هم پشت گوش خود بگذرایم!

همه چیز درباره HD : High Definition


شاید عبارت HD به گوشتان خورده باشد. یا در تبلیغ های تلویزیونی نام تلویزیون HD یا HD DVD را شنیده باشید. High Definition یا HD به سیستم ویدئویی گفته میشود که وضوح تصویر بالاتری نسبت به سیستم های استاندارد ویدئویی که Standard Definition نامیده میشوند دارند. سیستم های ویدیویی استاندارد که PAL - NTSC - SECAM نام دارند و حتما نام آنها را روی تلویزیون خود دیده اید دارای وضوح تصویر 486 خط هستند. در حالی که ویدئو های HD دارای 720 یا 1080 خط میباشند و این به معنای کیفیت بالاتر تصاویر است.
HD در اوایل دهه 80 میلادی توسط ژاپنی ها ارئه شد. هنگامی که آنها تلویزیونی ساخته بودند که قادر بود 1125 خط را با سرعت استاندارد 30 فریم در ثانیه نشان بدهد. با توسعه سریع این سیستم در آمریکا و اروپا ویدئوی HD به سرعت در حال جایگزینی با سیستم های قدیمی است. مراکز پخش تلویزیونی به سرعت در حال جایگزینی سیستم های پخش از SD به HD هستند. برای پخش ویدیوی HD نیاز به سیستم تلویزیون یا مانیتوری دارید که بتواند این سیستم را نمایش دهد. در حال حاضر از دوربین های فیلمبرداری HD نیز استفاده وسیعی میشوند و کارگردان های زیادی تمایل به ساخت فیلم با این سیستم جدید دارند. به دلیل وضوح بیشتر تصاویر امکان نشان دادن جزئیات بیشتر در فیلم ها وجود دارد و تصاویر زنده تر به نظر میرسند. به دلیل کیفیت بیشتر حجم ویدئو های این قالب بیشتر از ویدئو های معمولی است. بنابراین DVD های جدیدی برای ذخیره این ویدیو ها ارائه شده اند. این DVD ها که هم برای ضبط ویدیو و هم نگهداری دیگر اطلاعات قابل استفاده هستند دارای حجم 15 گیگا بایت روی هر لایه هستند که در مقایسه با DVD های معمول 4.7 گیگا بایتی 3 برابر اطلاعات بیشتری را ذخیره میکنند. دو نوع مشهور این DVD ها HD DVD و Blue Ray هستند. برای پخش هر یک از این DVD ها نیاز به DVD-ROM مخصوص این کار است. شرکت های سازنده کامپیوتر و لپ تاپ در حال جایگزینی درایو های DVD معمولی فعلی با درایو های جدید هستند و اکثر محصولات جدید را با این درایو ها عرضه میکنند. بنابراین هنگام خرید کامپیوتر جدید به این نکته هم توجه کنید که آیا این سیستم جدید قادر به پخش DVD های HD یا Blue Ray هست ؟

در عکس بالا مقایسه وضوح تصویر HD را با قالب های استاندارد فعلی میبینید

رقابت HD DVD و Blu-Ray : HD DVD توسط شرکت توشیبا ارائه شده و Blue Ray توسط شرکت سونی. تکنولوژی Blue Ray یا لیزر آبی دارای حجم ذخیره سازی بیشتری است و قادر است 25 گیگا بایت روی هر لایه ذخیره کند و دیسک های دو لایه آن 50 گیگا بایت ظرفیت دارند. از نظر پشتیبانی از قالب های تصویری هر دو تکنولوژی تقریبا مشابه هم هستند. اما در قالب های صوتی تفاوت هایی وجود دارد. HD DVD از تکنولوژی Dolby Digital Plus با سرعت 3 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی میکند در حالی که Blu-Ray این تکنولوژی را به صورت انتخابی و با حداکثر سرعت 1.7 مگابیت در ثانیه پشتیبانی میکند.
کمی بیشتر راجع به درایو های پخش کننده HD : سیستم های پخش کننده HD-DVD قادر به پخش CD و DVD های معمول هستند. اما از Blu-Ray پشتیبانی نمیکنند. به دلیل رقابت میان این دو تکنولوژی پخش کننده های این نوع DVD ها از سیستم رقیب پشتیبانی نمیکنند. اما به تازگی درایو های توسط شرکت هایی مانند LG به بازار عرضه شده که هر دو نوع دیسک را اجرا میکند. این درایو که که معمولا کومبو یا هیبرید نامیده میشوند هنوز دارای قیمت های بسیار بالایی هستند برای مثال پخش کننده LG به قیمت 1199 دلار ارائه شد. دقت کنید که لغت کومبو را با کومبویی که برای پخش کننده های CD و DVD استفاده میشود اشتباه نگیرید.

‎کاهش رشد فروش نوت بوک در آمریکا و مقصر: تبلت ها



‎فروش نوت بوک ها در آمریکا نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته. این را آمار موسسه NDP که هر ساله آمار رشد سطح وسیعی از صنایع مختلف را ارائه می کند، امروز اعلام کرده است.


‎بر اساس این گزارش، که همانطور که در نمودار مشخص است، رشد فروش نوت بوک ها در آمریکا از ژانویه ۲۰۱۰ تقریباً به طور یکپارچه سیری منفی داشته و این تاریخ مقارن با ‎رونمایی آی پد اپل در ژانویه امسال بوده است.


‎این آمار نشان می دهد، رشد فروش نوت بوک از ۳۲ درصد در آگوست ۲۰۰۹ برای اولین بار به منفی چهار درصد در آگوست ۲۰۱۰ رسیده است. این نشان می دهد، تاثیر ورود تبلت ها به شدت بر رشد فروش نوت بوک ها موثر بوده است. و با توجه به اینکه فروش نتبوک ها نیز افزایشی نداشته، مقصر اصلی این مساله را باید تبلت ها دانست. با این اوصاف امید چندانی به بازگشت میزان فروش لپ تاپ ها به حد و اندازه های سابق شان نیست.


‎همچنین با اینکه میزان فروش نوت بوک در آمریکا، در فوریه امسال با رشد امیدوار کننده ای نسبت به ماه پیش از آن مواجه شده و بازار محصولات قوی و بهتری به خود دیده، اما کاهش فروش از مارس شدید تر شده و سیر نزولی آن سرعت گرفته است.


‎گیزمودو عامل اصلی این کاهش رشد فروش را ورود تبلت ها به بازار می داند و اشاره کرده با اینکه هنوز میزان فروش تبلت ها فاصله زیادی با میزان فروش لپ تاپ ها دارد، این کامپیوترها با تغییر در فناوری، قدرت خود را نشان داده اند و در حال رشد هستند.


‎گیزمودو همچنین کاهش عمده فروش لپ تاپ ها را به اتفاقی که برای کامپیوتر های رومیزی افتاد تشبیه کرده است. همانطور که چند سال پیش کسی تصور نمی کرد کامپیوتر های دسکتاپ جای خود را به لپ تاپ ها بدهند و اکنون شاهد آن هستیم، احتمالاً در سال های آینده نیز تبلت ها جای لپ تاپ ها را خواهند گرفت.


‎البته این مساله به سرعت باعث حذف و ناپدید شدن لپ تاپ ها و حتی نتبوک ها نمی شود. همانطور که هنوز کامپیوترهای دسکتاپ به زندگی خود ادامه می دهند. اما باید قبول کنیم که این کامپیوتر ها به مرور زمان تبدیل به رسانه هایی سنتی می شوند که جای خود را به تبلت ها و همچنین تلفن های هوشمند خواهند داد.


‎در اینجا شاید بپرسید «پس چه بلایی بر سر کیبورد می آید؟ با تبلت که نمی شود تایپ کرد!؟». البته حق با شما است و کیبوردها فعلاً در خدمت من و شما خواهند بود تا زمانی که متد های جدید جایگزین آنها شوند. پس فعلاً جای نگرانی نیست. البته کیبوردهای تاچ که تبلت ها دارند، تا حدودی جایگزین کیبوردهای معمولی هستند، اما بسیاری از ما حاضر به تعویض حس تایپ کردن با لمس حروف، نیستیم. به هر حال آینده مشخص می کند و تکلیف مان را خواهیم فهمید.


بهتر است قبول کنیم که این تغییرات اجتناب ناپذیر هستند. پس باید منتظر باشیم و ببینیم چه بر سر دنیای کامپیوتر می آید تا خودمان را با آن وفق دهیم.

پرده برداری از لپ تاپ سری ۹ سامسونگ: نوت بوکی در جواب MacBook Ai



در اینجا لپ تاپ ۱۳.۳ اینچی جدید سری ۹ سامسونگ را مشاهده می کنیم که گفته می شود باریک ترین و سبک ترین نوت بوک ۱۳ اینچی موجود است. ‬‎‫بر اساس اخبار رسیده از سامسونگ در CES امسال، وزن این لپ تاپ ۱۳۱۰ گرم اعلام شده و ۱.۷ سانتیمتر ضخامت دارد که با این مشخصات در مقابل مک بوک ایرِ ۱۳ اینچی - با وزن ۱۳۱۵ گرم و ضخامت ۱.۷ سانتیمتر در ضخیم ترین قسمت و ۳ میلیمتر در باریکترین قسمت- قرار گرفته است. ‫
‬‫
‬‫
‬‎‫این مشخصات به نظر تفاوت چندانی با رقیب خود ندارد ولی با توجه به خصوصیاتی که در ادامه برمی شمریم شاید بتوان احتمال در دست گرفتن بازار را در بین رقبا برای سامسونگ در نظر گرفت.‬ ‎‫در رقابت با لپ تاپهای فوق العاده نازک ویندوزی همانند Adamo XPS نیز این طور که گفته شده سامسونگ توانسته این موضوع را با پاور، پورت ها و خصوصیات دیگر دور بزند. ‫
‬‫
‬‫
‬‎‫در این لپ تاپ از درایو نوری خبری نیست اما دارای اترنت، HDMI، سوکت USB و جکِ هدفون می باشد. البته موارد چشمگیرتر درون لپ تاپ است.‬ ‎‫این نوت بوک دارای پردازنده سری Core i5 2537M، حافظه ۱۲۸ گیگابایتی SSD و ۴ گیگ رم می باشد. نور پس زمینه صفحه کلید، نمایشگر LED، دو اسپیکر ۱.۵ واتی و یک Sub-woofer از دیگر متعلاقات این لپ تاپ است. ‫
‬‫
‬‫ ‫
‬‎چقدر حاضرید برای لپ تاپی با این مشخصات هزینه کنید؟ ‬‎سامسونگ اعلام کرده قیمت آن احتمالاً چیزی در حدود ۱۶۰۰ دلار خواهد شد. البته زمان دقیق ارائه آن به بازار هنوز مشخص نیست.